onsdag 5. mai 2010

TV og film er farlige steder å oppholde seg



Media har lenge fremstilt verden som et mer voldelig sted enn det egentlig er. Kanskje saker som handler om vold og kriminalitet selger godt? I filmer og serier blir folk ranet på gata, biler blir stjålet og mennesker blir drept over en lav sko, men er det virkelig slik? Jeg har aldri sett et bankran, en biljakt eller noen som helst form for skyting på åpen gate og jeg tror ikke jeg kommer til å oppleve noen av delene i nærmeste fremtid heller. Jeg tror virkeligheten er noe mildere enn det vi ser på TV.

Selvsagt skjer det mye forferdelig i verden, folk blir jo drept hver dag et eller annet sted. Filmer og TV serier spiller veldig mye på vold og kriminalitet, men det er ikke realistisk. På TV må alt være mye mer ekstravagant enn det egentlig er.

Ta for eksempel en helt vanlig actionfilm. Hvis du hadde prøvd å holde tellingen på alle som ble drept tror jeg du hadde sittet igjen med et nummer med nærmere tre siffer. Du tenker kanskje ikke noe spesielt over når Bruce Willis skyter over hundre mennesker i løpet av en film. Det er skremmende å tenke på at vi kan se over hundre mennesker bli drept uten å blinke. Selvsagt er disse menneskene vinklet som ”de slemme”, mens helten er ”den gode”.

Saker som inneholder både kriminelle aspekter så vell som voldelige blir alltid store oppslag i avisene og på nyhetene. Nokas saken er et godt eksempel. Den hadde alt som skulle til for å bli en stor sak. Så stor at vi snakker om det ennå.

Hvis medienes fremstilling av vold og kriminalitet var korrekte hadde verden vært et farlig sted å oppholde seg til enhver tid.

7 kommentarer:

Kristine sa...

Veldig bra skrevet, Espen! Jeg er veldig enig i at vold og kriminalitet blir veldig overdrevet på TV og i film. Jeg er også enig i at hadde virkeligheten vært like voldelig og kriminell som den er i filmer og ofte på TV, så hadde verden vært en veldig farlig plass å leve på.

Good work ;)

Anonym sa...

Bra skrevet ja. Som du sier, hadde verden vert slik film viser den frem, hadde det virker som alle er en potensiell morder.

Siv Helen sa...

Veldig bra skrevet! Det er helt sant at vold og kriminalitiet blir veldig oppskrytt i mediene, dette skaper et bilde vi vanlige mennesker ikke helt kjenner oss igjen i, men ofte er det mye filmer som er fra USA som handler om vold og kriminlalitet, og dette kan skape et feil bilde av USA for oss. Men det er mye på nyhetene her i Norge. Vold og kriminalitet er noe som selger. Det er skandaler som er for oss mennesker.

Ann Kristin sa...

Serier og tv-programmer er ofte med på å få oss til å tro at det skjer mye mer vold enn det egentlig gjør. Jeg har heller ikke som du skriver, sett et bankran eller en biljakt.
Du skriver et veldig bra innlegg, og jeg er enig i at virkeligheten er mildere enn det vi ser på TV!
Men så må vi jo skille mellom virkeligheten og dette skuespillet i serier og sånn. I serier driver de jo med skuespill, det er ikke ekte. Mens nyhetene vi får servert hver dag på nyhetene er virkelige. Det er fæle nyheter, men likevel syns vertfall jeg at de kanskje viser mange saker bare fra en sak.

linalush sa...

Du har virkelig fin innsikt her, forklarer godt dine meninger, selv hvor feil du faktisk tar.

My Blogg! sa...

Jeg er enig! Det er veldig mye overdrivelse. Men det er alikevell sant at media har en stor påvirkning på oss mennesker. Men jeg føler at etter denne lange tiden med media har vi lært oss hva som er forskjellen på sannhet og overdrivelse. Jeg har heller ikke opplevd noen av de tingene du nevnte, det får meg til å tenke litt, det er faktisk ikke så mye kriminalitet som vi tror :)

John Gustav sa...

du opprettholder en meget fin skive form igjennom heile innlegge, du får formulert bra det du prøver å fortelle motakeren, jeg personlig må si meg høyst uenig i noen av punketene. ellers er innlegge topp. men får å få en 6er må du lere deg å være mer objektiv i oppgaven. jobb med dette

Karakter : 3