fredag 7. mai 2010

Ingen store forskjeller

Etter å ha sammenlignet en nyhetssending på NRK med en på TV2 så fant jeg ut at det egentlig ikke er noen store forskjeller. Det eneste konkrete jeg fant ut var at det var flere mannlige reportere på NRK enn det var kvinnelige og det var ikke med mye. Det kan jo også være tilfeldig at det var slik akkurat denne dagen. Jeg tror ikke at to-tre mer mannlige reportere påvirker publikums holdninger på noen som helst måte.

Jeg tror at hvis du skal finne noen store forskjeller mellom nyhetsendinger så må du sammenligne noen kanaler som er mye mer forskjellige enn NRK og TV2 som begge er objektive og som ikke prøver å få frem sin egen agenda. Hvis du hadde sammenlignet en nyhetssending på en kanal som Al-Jazeera og NRK tror jeg du hadde funnet mye flere forskjeller. Det er fordi de har helt forskjellige verdier. For selv om en nyhetssending prøver å være objektiv blir sakene fremdeles fremstilt annerledes fordi de landene de er i har helt forskjellige verdier.

Det var ingen saker om vold og kriminalitet til en forandring, noe som gjorde sendingen litt mer behagelig å se. Selv om den kanskje ikke var like interessant.

Ingen kommentarer: